The Dumpling Sisters

Review: het kookboek van The Dumpling Sisters

“Goh, je zou zó naast de dames op de cover kunnen,” is de eerste reactie van de verkoopster in de boekenwinkel wanneer ik het kookboek van The Dumpling Sisters op de toonbank leg om af te rekenen. Voor ze de streepjescode scant geeft ze me nog een dikke knipoog. Dergelijke opmerkingen over mijn Aziatische uiterlijk hoor ik wekelijks en zijn soms behoorlijk vermoeiend en irritant, maar deze keer vond ik het wel leuk- of eigenlijk, ik beschouwde het als een compliment. Want op de cover met The Dumpling Sisters, dat zou ik (ondanks dat ik hard mijn best doe om het internet Sesu’s bolle toet-vrij te houden) helemaal te gek vinden. Ik zie het al voor me: ik, als derde Dumpling Sister! De lang verloren zus, in Nederland teruggevonden én blijkt koken ook nog eens heel leuk te vinden. Dat ik uit niet Chinees, maar Koreaans ben laat mijn twee zussen koud. Familie is familie, punt.

Er zijn oneindig veel redenen waarom ik fan ben van The Dumpling Sisters Amy en Julie, maar de voornaamste redenen zijn hun oprechte interesse voor zowel de wetenschap als eten, hun drang om kennis te delen, goed te volgen recepten te produceren en natuurlijk hun sprankelende voorkomen op hun booming Youtube kanaal. Opgegroeid in Nieuw Zeeland, met ouders die leefden van hun mobiele eetkraam is hun liefde voor de Chinese keuken met de paplepel ingegoten. Nadat beide dames aan de prestigieuze universiteiten Cambridge en Oxford hun PhD en MA behaalden startten ze hun blog om hobbykoks een handje te helpen met het vouwen van dumplings- en dat is hun meer dan goed gelukt. Na een internethit te zijn geworden werd het onlangs dan ook tijd om ook offline van de zussen te horen middels een echt kookboek. En wát voor één!

De indeling van het kookboek van The Dumpling Sisters

The Dumpling Sisters beloven je bekend te maken met meer dan 100 familierecepten en dat doen ze heel gevarieerd. De eerste sectie in het boek begint met de Kantonese yum cha, kleine hapjes zoals garnalendumplings, gestoomde varkensbapao’s, Taro dumplings en heerlijke lente-ui pannenkoeken (ja, die laatste zijn vergelijkbaar met de Koreaanse pajeon!).

In het daaropvolgende onderdeel Chineasy delen de dames makkelijke en snelle Chinese gerechten die een alternatief vormen voor de bekende afhaalgerechten. Een bijzonder leuk idee, want werkelijk alles ziet er lekkerder uit dan de gerechten die ik wel eens afhaal. Denk aan tofu steaks, of simpel rundvlees met komijn en koriander. Om van te watertanden. Daarna wijden The Dumpling Sisters twee hoofdtukken aan gerechten die je kunt delen (maak de sha cha kip!) en noedels om bij weg te dromen, waarbij de supersnelle noedelkippensoep onweerstaanbaar mooi op de foto is gezet. Het onderdeel met feestmaaltijden maakt dat je zin krijgt om dit jaar toch maar wel je verjaardag te vieren- het liefst nú- zodat je een goed excuus hebt om schalen vol buikspek, kiplolly’s of steurgarnalen op te dienen.

Een kookboek is geen volwaardig kookboek zonder gebak en andere zoetigheden en de zussen hebben dan ook flink uitgepakt qua desserts en cakejes. Hoewel ik meestal niet zo’n liefhebber ben van Chinese zoetigheid, hebben The Dumpling Sisters mij positief weten te verrassen met hun kleefrijstdumplings, karamelsaus met zoute soja en tijgercake: die ga ik zeker proberen te maken.

Tot slot eindigt het boek met twee onmisbare basics: het maken van een goede bouillon en instructies voor het koken van jasmijnrijst. Dit is bijzonder handig en wat mij betreft had dit onderdeel voor in het boek geplaatst mogen worden: alleen een goede basis zorgt er immers voor dat je gerecht daadwerkelijk een succes wordt.

The Dumpling Sisters
The Dumpling Sisters: mooie foto’s en duidelijke instructies

Eindoordeel

Hoewel ik dol ben op kookboeken schaf ik er de laatste tijd steeds minder aan omdat er op het internet zo veel inspiratie kan worden opgedaan. Dat is ergens logisch, maar ook niet zo’n handige overweging van mij. Het kookboek van The Dumpling Sisters bewijst dat een kookboek een mooie aanvulling kan zijn op een blog van de auteur(s). Omdat zoiets tastbaars als een boek toch heel bijzonder is, is er met erg veel zorg en aandacht aan het boek gewerkt. De foto’s zijn om door een ringetje te halen: de gerechten zijn licht kleurrijk en hebben stuk voor stuk het ik-wil-dit-nu-eten-effect. Niets is leuker dan zo’n mooi boek in je handen houden en door te bladeren om ideeën op te doen. Daar kan het internet niet tegenop.

De verschillende hoofdstukken hebben allemaal een leuke en bondige inleiding met achtergrondinformatie en de recepten zijn makkelijk geschreven, overzichtelijk en goed uit te voeren. Het meest bijzondere aan het boek vind ik Amy en Julie’s oprechte enthousiasme om hun smaken waarmee ze zijn opgegroeid met een breed publiek te delen. Dit doen ze zonder poehaa, gekke ingrediënten of vreemde kook cheats. Ook hebben ze lak aan de huidige trends omtrent gluten- of koolhydraatvrij eten. Dat is voor mij een absolute plus! The Dumpling Sisters laten de wereld zien wat zij lekker vinden- en dat valt alleen maar te prijzen.

Het enige minpunt aan dit boek is dat er wat mij betreft meer ruimte aan basisrecepten gegeven mocht worden. Naast de bouillon en jasmijnrijst zouden er ook recepten voor verse noedels mogen worden toegevoegd bijvoorbeeld. Maar dit is dan ook het enige ‘negatieve’ wat ik het op te merken, en dus te verwaarlozen. Ik ben bijzonder blij met het boek en ga er veel gerechten uit koken. Het liefst zou ik dat natuurlijk samen met Amy en Julie willen doen, gezellig met z’n drieën dumplings vouwen- als echte zussen onder elkaar. Dan maak ik natuurlijk een foto voor de verkoopster van de boekenwinkel.

The Dumpling Sisters
The Dumpling Sisters